fredag den 14. januar 2011

Gråvejr, Influenza, mellemørebetændelse der skal Bimseboller til!!!

Så er vi blevet ramt af Influenza m.m. - det startede i sidste uge med Oscar, han er stadig ikke helt på toppen med mindre han får 13 timers søvn. I går morgens var det Victors tur til at gå ned med flaget, han ligger nu med meget røde kinder og har oven i influenzaen også fået MEGET ondt i ørerne :o(
Vejret er heller ikke noget at råbe hurra for, hvor er det da trist, mega glat og meget gråt....

Kun vores, for tiden yndlingsboller, kan rede sådan en dag.

Bimsebollerne er fra Suveræne Succeser, og de kan næsten få solen frem på sådan en dag, nej ikke helt men det kan godt føles sådan :o)

Vil du også glæde nogle med dejlige boller på sådan en fredag, så kommer opskriften her:

25 gr. gær
3 dl. lunkent vand
½ tsk. salt
3 spsk. honning
1 æg
3/4 dl. cremefraiche eller youghurt
6-700 gr. hvedemel (erstatter jeg ofte med sigtemel/speltmel og lidt hvedemel)
150 gr. god flødechokolade (Marabou er helt sikkert vores favorit - andet kan selvfølgelig også bruges)

Dejen skal hæve ca. 1 time ved stuetemperatur
Efterhæve 20-30 min.
Bage ved 180 grader (varmluft) ca. 20 minutter

Lidt gode råd:
1. bag dobbeltportion, de forsvinder hurtigt :o)
2. i stedet for at ælte dejen, tager jeg en dejskraber og slår dejen sammen, derefter dypper jeg mine hænder i koldt vand og former bollerne i hænderne, på den måde undgår jeg at skulle gøre dej-bord rent bagefter ;o)

Uhmmmmmmm - nybagte boller på fad :o)


Rigtig god fredag aften til jer alle der ude

2 kommentarer:

  1. Mums - de boller ser godt nok lækre ud!!! Dem må vi helt sikkert prøve en dag.
    God bedring til jer :)
    Kh Tina

    SvarSlet
  2. Rigtig god bedring med børnene :0)
    Har selv bogen - men Bimsebollerne er ikke afprøvet herhjemme endnu og det må da være en fejl tror jeg ;0)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en besked, så kan jeg se du har været her...